1. Uporządkuj podane przymiotniki według stopni.
Przymiotniki: słodszy, biały, najładniejszy, ładny, słodki, ładniejszy, bielszy, najbielszy. stopień równy ............................. ............................. ............................. stopień wyższy ............................. ............................. ............................. stopień najwyższy ............................. ............................. .............................
2. Uzupełnij stopniowanie, wpisując brakujące formy przymiotnika.
Stopień równy Stopień wyższy Stopień najwyższy stary najżyczliwszy prostszy najtrudniejszy mądrzejszy
3. Uzupełnij zdania przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym.
Ania wpadła na dobry pomysł. Pomysł Karoliny był ........................... . Gdy Marcin zgłosił swój pomysł, dziewczynki orzekły, że jest .............................
4. Podane przymiotniki wpisz do tabelki.
Przymiotniki: zdrowszy, duży, ciemniejszy, większy, ciemny, lekki, największy, najlżejszy, zdrowy, najciemniejszy, lżejszy, najszybszy, szybki, szybszy, najzdrowszy.
Stopień równy Stopień wyższy Stopień najwyższy wzór: zdrowy zdrowszy najzdrowszy
5. Dopisz formy stopnia wyższego i najwyższego.
Stopień równy Stopień wyższy Stopień najwyższy grzeczny miły smutny wesoły wysoki niski jasny
6. Uzupełnij zdania, wpisując przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym.
Łukasz jest punktualny, Marcin ................................, a ................................... jest Marek. Ania jest pracowita, Karolina ..............................., a ................................. jest Kasia. Jabłka są, smaczne, gruszki ................................, a .................................... są śliwki.
7. Dopisz formy stopnia wyższego i najwyższego przymiotników.
Stopień równy Stopień wyższy Stopień najwyższy Zły Duży Mały
8. Dopisz przymiotniki o znaczeniu przeciwnym.
Tchórzliwy - ................................... Chudy - ................................... Gorzki - ................................... Pracowity - ................................... Nudny - ...................................
9. Podane rzeczowniki określ przymiotnikami wybranymi z ćwiczenia 10. _ Przymiotniki zapisz w trzech stopniach.
strażak - ................................., ................................., ................................. cukierek - ................................, ................................., ................................. film - ..................................., ..................................., ...................................
10. W jakim stopniu użyte są przymiotniki?
najciekawsze - stopień ........................................ trudne - stopień ........................................ lepszy - stopień ........................................ gorsza - stopień ........................................ najsympatyczniejsza - stopień ........................................ małe - stopień ........................................
Opracowała: Beata Chrząstowska |